V době inflace byly velké nadnárodní řetězce častým tématem na Slovensku i v České republice. Politici podezřívali dotyčné společnosti z toho, že ceny svých výrobků navyšují víc než jen o inflaci. Finanční údaje však hovoří jinak. Pouze v menším počtu supermarketů a hypermarketů vzrostly tržby více než o míru inflace. Po započtení všech nákladů, které se v době inflace zvyšovaly, marže většiny obchodů dokonce klesly. V analýze se podrobněji podíváme na finanční kondici největších řetězců v Česku a na Slovensku.
Shrnutí:
- Na Slovensku působí v maloobchodě přes 39 tisíc firem, v sousední České republice je to téměř 70 tisíc společností.
- V oblasti diskontních prodejen a supermarketů či hypermarketů kralují řetězce Lidl a Kaufland, které patří do skupiny Schwarz Gruppe. V obou zemích dosahují nejvyšších tržeb i zisků.
- Většina řetězců plně nepromítla výši inflace do svých tržeb, natož do obchodních nebo ziskových marží. Ziskové marže společnostem meziročně klesaly. Výjimkou jsou pouze menší řetězce, jako je Milk-Agro na Slovensku a Norma v České republice. Penny Market zvýšil svou ziskovou marži o pouhé dvě desetiny procentního bodu.
- Pro čtyři řetězce, které působí v obou zemích, jsou slovenští zaměstnanci levnější, pohltí menší část z přidané hodnoty prodejen. Nejméně z přidané hodnoty spotřebují zaměstnanci Lidlu a Kauflandu. Naopak nejvíce na Slovensku zhltnou zaměstnanci Billy a v Česku zaměstnanci Tesca.
Téměř polovina českého maloobchodu sídlí v Praze
V oblasti maloobchodu působí na Slovensku 39 031 společností, z nichž 35,8 % má sídlo v Bratislavském kraji. Druhým krajem s nejvyšším počtem podniků v maloobchodě je Košický kraj s podílem 12,4 % a třetí místo patří Nitranskému kraji s podílem 10,6 %. V dvakrát větší České republice podniká v maloobchodě 70 933 podniků, z toho více než 40 % (28 435 podniků) působí v Praze. Druhým v pořadí je Jihomoravský kraj s podílem 14,2 % a třetím Moravskoslezský kraj s podílem 9 %.
Počet maloobchodních podniků a jejich podíl v Česku a na Slovensku
Kraj (Slovensko) | Počet | Podíl | Kraj (Česká republika) | Počet | Podíl |
---|---|---|---|---|---|
Bratislavský | 13 985 | 35,8% | Hlavní město Praha | 28 435 | 40,1% |
Košický | 4 846 | 12,4% | Jihomoravský kraj | 10 048 | 14,2% |
Nitranský | 4 156 | 10,6% | Moravskoslezský kraj | 6 397 | 9% |
Žilinský | 3 763 | 9,6% | Středočeský kraj | 4 313 | 6,1% |
Trnavský | 3 377 | 8,7% | Ústecký kraj | 2 964 | 4,2% |
Banskobystrický | 3 166 | 8,1% | Zlínský kraj | 2 945 | 4,2% |
Prešovský | 3 069 | 7,9% | Olomoucký kraj | 2 872 | 4% |
Trenčínský | 2 669 | 6,8% | Plzeňský kraj | 2 448 | 3,5% |
Jihočeský kraj | 2 308 | 3,3% | |||
Liberecký kraj | 1 991 | 2,8% | |||
Karlovarský kraj | 1 641 | 2,3% | |||
Pardubický kraj | 1 594 | 2,2% | |||
Královéhradecký kraj | 1 570 | 2,2% | |||
Kraj Vysočina | 1 407 | 2% |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Největší je v obou zemích řetězec Lidl
V analýze jsme se zaměřili na hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny. Na Slovensku jsme identifikovali 6 řetězců a v Česku 8. V obou zemích působí německé řetězce Lidl, Kaufland a Billa a také britské Tesco. Kromě toho na Slovensku podnikají Terno real estate s.r.o., která provozuje prodejny pod značkami Kraj nebo Terno, a MILK-AGRO, spol. s r.o. V Česku jsou kromě zmíněné čtyřky silnými hráči na trhu také Albert Česká republika, s.r.o., Globus ČR, v.o.s., Penny Market s.r.o. a menší řetězec NORMA, k.s.
Největší z hlediska tržeb je na Slovensku i v Česku německý řetězec Lidl ze skupiny Schwarz Gruppe. Na Slovensku Lidl v roce 2022 utržil téměř 1,9 miliardy eur, zatímco v České republice přes 3,4 miliardy eur (v přepočtu podle kurzu 24,563 Kč = 1 euro k 11. říjnu 2023). Zatímco na Slovensku zůstává Tesco i nadále dvojkou na trhu s tržbami 1,6 miliardy eur a Kaufland trojkou s tržbami 1,5 miliardy eur, v Česku je dvojkou na trhu Kaufland s tržbami přes 2,6 miliard eur a trojkou řetězec Albert s tržbami téměř 2,5 miliard eur – oba údaje jsou za rok 2021, protože společnosti Kaufland ani Albert zatím nezveřejnily své účetní závěrky za minulý rok.
Německé prodejny mají trh supermarketů a hypermarketů na Slovensku podchycený lépe než v České republice. Zatímco Lidl a Kaufland mají podíl na tržbách slovenských řetězců přes 55 %, tak v Česku je to jen necelých 41 %. Na Slovensku tvoří zbytek trhu Tesco (26,4 %) a Billa (12,5 %). V Česku jsou kromě nich další dva silní hráči, a to Albert (17,8 %) a Penny Market (12,2 %). Tescu tak zůstává jen menší podíl ve výši 12,2 % a Bille 9,1 %.
Tržby českých řetězců (seřazeno podle tržeb v roce 2021)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lidl Česká republika s.r.o. | 2 587 763 058 € | 2 978 182 185 € | 3 112 995 033 € | 3 434 378 781 € |
Kaufland Česká republika v.o. s. | 2 399 943 248 € | 2 566 101 494 € | 2 607 717 828 € | - |
Albert Česká republika, s.r.o. | 2 252 307 169 € | 2 418 240 687 € | 2 498 628 343 € | - |
Penny Market s.r.o. | 1 391 830 721 € | 1 500 666 083 € | 1 717 004 030 € | 1 983 000 489 € |
Tesco Stores ČR a.s. | 1 749 379 147 € | 1 701 665 106 € | 1 713 186 500 € | 1 860 114 807 € |
BILLA, spol. s r. o. | 1 214 517 486 € | 1 297 250 865 € | 1 276 220 942 € | 1 372 074 950 € |
Globus ČR, v.o.s. | 983 751 659 € | 953 551 887 € | 994 597 118 € | - |
NORMA, k.s. | 90 119 204 € | 104 240 769 € | 103 173 269 € | 110 867 850 € |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Tržby slovenských řetězců (seřazeno podle tržeb v roce 2022)
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lidl Slovenská republika, s.r.o. | 1 368 521 000 € | 1 509 677 000 € | 1 653 540 000 € | 1 892 026 000 € |
TESCO STORES SR, a.s. | 1 392 994 000 € | 1 490 468 000 € | 1 636 516 000 € | 1 432 126 000 € |
Kaufland Slovenská republika v.o.s. | 1 193 659 920 € | 1 290 726 985 € | 1 379 472 756 € | 1 544 754 000 € |
BILLA s.r.o. | 657 001 000 € | 695 298 000 € | 713 608 000 € | 775 164 000 € |
Terno real estate, s.r.o. | 139 283 521 € | 176 846 672 € | 189 343 669 € | 216 106 387 € |
MILK-AGRO, spol. s r.o. | 119 130 847 € | 125 164 152 € | 121 046 068 € | 125 504 890 € |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Obchody na inflaci nevydělaly, právě naopak
Obavy, že řetězce přenesou veškerou inflaci do koncových cen a ještě si ukrojí něco navíc, se nakonec nenaplnily. Na Slovensku dosáhla v roce 2022 inflace 12,8 % a v Česku 15,1 %. Pouze menšina řetězců na slovenském a českém trhu překonala tržbami tyto úrovně. Na Slovensku to byl Lidl (14,4 %) a Terno real estate (14,1 %) a v Česku zatím jen Penny Market (15,5 %). Loňské výsledky společností Kaufland, Globus a Albert ještě nebyly zveřejněny (říjen 2023). I přes rychlejší růst tržeb ve srovnání s předchozími lety rostly náklady společností na pořízené zboží, mzdy i energie.
Obchodní marže, která udává poměr tržeb z prodeje zboží a nákladů na jeho pořízení, u většiny obchodů klesla, případně jen mírně vzrostla. Na Slovensku vzrostla společnosti Milk-Agro (0,8 p. b.) a Terno real estate (0,3 p. b.). V České republice vzrostla marže společnostem Norma, Billa (shodně o 0,8 p. b.) a Tesco (0,5 p. b.).
V průměru zůstalo řetězcům na Slovensku v roce 2021 z každého eura utrženého za prodej zboží po uhrazení nákladů na jeho pořízení více než 29 centů, zatímco v České republice to bylo o 3 centy méně.
Obchodní marže řetězců v Česku a na Slovensku (%)
Slovenské řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lidl | 27,1% | 28,2% | 28% | 26,6% | Lidl | 28% | 27,4% | 27,2% | 27,2% |
Kaufland | 28% | 28,1% | 29% | 27,6% | Kaufland | 24,3% | 25,8% | 25,9% | |
Tesco | 24,8% | 26% | 26,6% | 26,1% | Tesco | 27,2% | 28% | 27,6% | 28,1% |
Billa | 26,7% | 26,9% | 27,2% | 27,1% | Billa | 24,4% | 24,9% | 24,6% | 25,3% |
Terno real estate | 25,9% | 28,4% | 28,2% | 28,4% | Albert | 27,7% | 28,8% | 29,1% | |
Milk-Agro | 30% | 30,7% | 31,4% | 32,2% | Globus | 27,5% | 27,5% | 26,7% | |
Norma | 29,5% | 29,7% | 29,4% | 30,2% | |||||
Penny Market | 22,8% | 23,2% | 23% | 21,7% |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Po zahrnutí ostatních nákladů spojených s hospodářskou činností, bez osobních nákladů (hrubé marže), zbývají pouze tři společnosti, jejichž hrubá marže se meziročně zvýšila. Na Slovensku jde pouze o sabinovský řetězec Milk-Agro a v Česku nejmenší Normu a německou Billu.
V případě hrubé marže je patrný rozdíl mezi slovenským a českým trhem. Nejvyšší hrubou marži v obou zemích má Kaufland, ale zatímco v Česku činí 17,9 % (v roce 2021), na Slovensku je o 3,9 p. b. vyšší. Stejným případem je Tesco (20,7 % vs. 15,9 % v roce 2022), Billa (17,9 % vs. 14,8 %) a v menší míře i Lidl (17,6 % vs. 17 %). Ze všech řetězců má nejvyšší hrubou marži na Slovensku Milk-Agro (21,3 % v roce 2022) a v Česku Norma (18,2 % v roce 2022).
Tento rozdíl zůstane viditelný i po zahrnutí všech příjmů a nákladů a po zaplacení daně z příjmu právnických osob. Zisková marže (čistý zisk na jedno euro tržeb) je na Slovensku obecně vyšší než v Česku, ale ne výrazně.
Nejvyšších zisků dlouhodobě dosahují v obou zemích Lidl a Kaufland. Na Slovensku dosáhl Lidl v roce 2022 čistého zisku více než 124 milionů eur, což je jen o 5 milionů eur méně než zisk ostatních řetězců dohromady. V Česku podle našich odhadů vygeneroval v roce 2022 více než 170 milionů eur a v roce 2021 přibližně 182 milionů eur (Kaufland je na Slovensku i v Česku veřejnou obchodní společností, což znamená, že daň z příjmu právnických osob odvádí do státního rozpočtu až jeho zahraniční mateřská společnost). Pokud vezmeme v úvahu pouze rok 2021, za který máme k dispozici finanční údaje o všech prodejnách, čistý zisk společnosti Lidl tvořil 65 % čistého zisku ostatních sedmi řetězců dohromady.
Nejvyšší ziskovou marži na Slovensku měl v roce 2022 právě Lidl, a to přes 6,6 %, i když si meziročně pohoršil – stejně jako většina ostatních obchodů s výjimkou Milk-Agro, kterému se podařilo odlepit ode dna a z 0,1 % v roce 2021 mu vzrostla zisková marže na 0,7 %. V Česku kraluje s marží 6,2 % za rok 2022 menší řetězec prodejen Norma, který je zároveň jedním ze dvou prodejců (Penny Market zvýšil marži o 0,2 p. b.), kterým se podařilo ziskovou marži zvýšit. Lidl je druhý v pořadí a třetí by pravděpodobně byl Kaufland.
Kaufland i Lidl dosahují na Slovensku vyšší marže než v Česku, Billa je má v obou zemích podobné – kolem 1 %. Největší rozdíl je v případě Tesca. Zatímco zisková marže Tesca na Slovensku se pohybuje kolem 4 až 5 %, v České republice se blíží nule. Zároveň zde pozorujeme největší meziroční propad ziskové marže. Důvodem je prudší nárůst odpisů dlouhodobého majetku v rámci účetní položky Odpisy a opravné položky k dlouhodobému nehmotnému a hmotnému majetku. Ty v Česku Tesco více než zdvojnásobilo a na Slovensku vzrostly o více než polovinu.
Přesto Lidl i Kaufland dominují slovenskému i českému trhu. V Česku má vyšší marži jen Norma, která provozuje 50 diskontních prodejen, což je šestina oproti Lidlu nebo osmina oproti obdobnému formátu prodejen pod značkou Penny Market.
Zisková marže slovenských a českých řetězců (%)
Slovenské řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lidl | 6,6% | 6,7% | 7,1% | 6,6% | Lidl | 7,4% | 6,8% | 5,8% | 5% |
Kaufland | 3,6% | 4% | 5% | 4,6% | Kaufland | 2,9% | 3,8% | 4,1% | |
Tesco | 5,1% | 3,5% | 5% | 3,5% | Tesco | 1,2% | 0,7% | 1,9% | 0,2% |
Billa | 0,4% | 1,5% | 1,4% | 1,3% | Billa | 1,7% | 2,1% | 2,1% | 1,4% |
Terno real estate | -7,5% | -2,6% | -3,7% | -4,1% | Albert | 0% | 2,9% | 1,7% | |
Milk-Agro | 0,9% | 0,8% | 0,1% | 0,7% | Globus | 1,7% | 1% | 2,4% | |
Norma | 4,6% | 5,1% | 5,8% | 6,2% | |||||
Penny Market | 2% | 2,8% | 2,2% | 2,4% |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Slováci jsou pro řetězce levnější
Důvodem nižší ziskové marže čtyř řetězců působících na Slovensku i v Česku je také cena pracovní síly. Osobní náklady na Slovensku zhltnou řetězcům jen menší část jejich přidané hodnoty. Zatímco na Slovensku dá Lidl či Kaufland 40,9 %, resp. 48 % z přidané hodnoty na zaměstnance, tak v Česku je to 44,5 %, resp. 53,9 % (2021). Nejvýraznější rozdíl je v případě Tesca. Slovenské Tesco dává na jednoho zaměstnance ze své přidané hodnoty pouze 52,1 %, ale české Tesco až 64,3 %.
Podíl osobních nákladů na přidané hodnotě (%)
Slovenské řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lidl | 39,9% | 39,2% | 38,7% | 40,9% | Lidl | 38,9% | 41,4% | 43,9% | 44,5% |
Kaufland | 49,4% | 48,3% | 46,6% | 48% | Kaufland | 56,2% | 53% | 53,9% | |
Tesco | 54,7% | 55,8% | 51,8% | 52,1% | Tesco | 67,6% | 66,7% | 66,2% | 64,3% |
Billa | 57,7% | 58% | 58,5% | 60,1% | Billa | 66,7% | 65,8% | 74,4% | 62,5% |
Terno real estate | 103,4% | 85,1% | 83,4% | 91% | Albert | 66,6% | 63,7% | 64,1% | |
Milk-Agro | 89% | 90% | 94,8% | 92,2% | Globus | 78,6% | 80,5% | 78,7% | |
Norma | 60,4% | 55,2% | 57,7% | 56,1% | |||||
Penny Market | 60% | 58,1% | 61,3% | 60% |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
V nominálním vyjádření má přitom slovenské Tesco nejdražší zaměstnance na trhu. Zatímco v Lidlu nebo Kauflandu stojí jeden zaměstnanec necelých 23 tisíc eur, resp. 21 tisíc eur, v případě Tesca je to 24,5 tisíce eur. V Česku mají dražší zaměstnance pouze Lidl a Norma. Tescu však na Slovensku i v Česku vzrostly od roku 2019 náklady na jednoho zaměstnance nejrychleji. Na Slovensku o necelých 6,5 tisíce eur a v Česku o více než 5 tisíc eur. Na druhou stranu Tesco v obou zemích zaměstnává stále méně zaměstnanců, což se odráží i na ukazateli podílu osobních nákladů na přidané hodnotě.
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Osobní náklady na jednoho zaměstnance a počet zaměstnanců
2019
2020
2021
2022
Slovenské řetězce
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Lidl
5 121
19 357 €
5 559
19 628 €
5 724
20 947 €
5 969
22 842 €
Kaufland
6 382
19 143 €
6 777
19 381 €
6 996
19 971 €
7 317
21 009 €
Tesco
7 616
18 006 €
6 719
21 150 €
6 642
22 819 €
6 439
24 500 €
Billa
4 069
16 242 €
4 237
17 065 €
4 126
18 339 €
4 109
20 306 €
Terno real estate
1 010
18 735 €
1 080
22 063 €
1 252
20 460 €
1 323
21 431 €
Milk-Agro
1 461
14 213 €
1 527
15 320 €
1 528
15 258 €
1 515
16 245 €
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023
Osobní náklady na jednoho zaměstnance a počet zaměstnanců
2019
2020
2021
2022
České řetězce
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Počet zam.
ON/PZ
Lidl
7 513
25 462 €
8 322
26 778 €
9 187
26 130 €
9 517
27 291 €
Kaufland
11 021
20 513 €
11 264
21 499 €
11 492
21 871 €
Tesco
9 004
22 079 €
7 874
24 187 €
7 276
25 761 €
7 010
27 139 €
Billa
6 337
18 096 €
6 461
19 470 €
6 369
21 905 €
6 635
19 148 €
Albert
10 604
21 465 €
10 846
23 313 €
10 743
24 696 €
Globus
5 438
21 323 €
5 294
21 617 €
4 905
22 955 €
Norma
342
26 896 €
370
28 517 €
383
27 730 €
410
27 623 €
Penny Market
5 550
22 853 €
5 745
24 901 €
5 804
24 340 €
5 948
26 389 €
Lidl je králem řetězců, a to v Česku i na Slovensku
Králem trhu v oblasti diskontních prodejen nebo supermarketů a hypermarketů je v obou zemích skupina Schwarz Gruppe. Lidl má sice druhé nejdražší zaměstnance na českém i slovenském trhu, ale v průměru dokáže generovat nejvyšší čistý zisk. Na Slovensku necelých 21 tisíc eur a v Česku téměř 18 tisíc eur. Na Slovensku je na druhém místě Kaufland (více než 9,6 tis. eur na zaměstnance) a v Česku Norma (15,6 tis. eur), přičemž třetí místo s větším odstupem obsadil Kaufland. Na Slovensku by to bylo Tesco, i když minulost ukázala, že Tesco dokázalo Kaufland předběhnout podle toho, jak vysoké opravné položky vykázalo.
Hospodářský výsledek po zdanění na jednoho zaměstnance
Slovenské řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | České řetězce | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lidl | 17 529 € | 18 258 € | 20 615 € | 20 908 € | Lidl | 25 347 € | 24 216 € | 19 817 € | 17 957 € |
Kaufland | 6 655 € | 7 650 € | 9 847 € | 9 611 € | Kaufland | 6 301 € | 8 587 € | 9 348 € | |
Tesco | 9 616 € | 7 297 € | 11 271 € | 8 925 € | Tesco | 2 333 € | 1 510 € | 4 387 € | 656 € |
Billa | 586 € | 2 388 € | 2 382 € | 2 465 € | Billa | 3 249 € | 4 283 € | 4 209 € | 2 816 € |
Terno real estate | -10 392 € | -4 246 € | -5 550 € | -6 737 € | Albert | 0 € | 6 519 € | 4 012 € | |
Milk-Agro | 736 € | 615 € | 93 € | 541 € | Globus | 2 997 € | 1 720 € | 4 825 € | |
Norma | 12 106 € | 14 290 € | 15 639 € | 16 890 € | |||||
Penny Market | 4 961 € | 7 419 € | 6 624 € | 7 894 € |
Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023