Herní byznys na Slovensku a v Česku je nesrovnatelný s tím celosvětovým, přesto i v těchto dvou relativně malých ekonomikách existují společnosti, které konkurují studiím na světovém trhu, nebo jsou přímo jejich součástí. V analýze se zabýváme 5 největšími studii v Česku a na Slovensku a vývojem jejich finančních ukazatelů za poslední 4 roky (od roku 2019 do roku 2022). Pouze 2 z 10 společností zveřejnily také údaje za rok 2023.
Klíčová zjištění:
- V Česku podniká v herním byznysu 136 společností, na Slovensku jich je pouze polovina, přesněji 67 firem. V Česku měly v roce 2022 tržby přes 300 milionů eur. Na Slovensku téměř 78 milionů eur.
- Většinu tržeb slovenských studií generuje 5 největších společností. V roce 2022 dosáhly jejich celkové tržby 69,8 milionu eur.
- Největší rozdíl v tržbách pěti největších společností byl v roce 2021, kdy slovenská studia vydělala přes 69 milionů eur, zatímco česká studia třikrát víc, a to 210 milionů eur.
- Dlouhodobě největší společností v Česku je BOHEMIA INTERACTIVE a. s., která pravidelně dosahuje tržeb přes 40 milionů eur a zisková marže se pohybuje na úrovni 50 %.
- Na Slovensku je největší společností PIXEL FEDERATION, s. r. o., jejíž tržby v roce 2022 přesáhly 47 milionů eur. Po dvou úspěšných letech během pandemie klesl její čistý zisk z více než 8 milionů eur na 3,1 milionu eur. Rok 2023 byl pro společnost ještě horší, čistý zisk se propadl pod milion eur a tržby klesly na 42 milionů eur.
Podle Asociace českých herních vývojářů působilo v roce 2022 na českém trhu 135 herních studií a vývojářů. Na Slovensku jich podle Asociace slovenských herních vývojářů působí zhruba polovina, konkrétně 66 společností. Na základě našich údajů jsme v Česku a na Slovensku přidali po jedné společnosti, které jsme označili jako pět největších studií v obou zemích. O malé velikosti odvětví svědčí i odhadovaná celková výše tržeb, která nepřesahuje ani půl miliardy eur. V Česku v roce 2022 dané společnosti dosahovaly podle odhadů asociace tržeb přes 300 milionů eur, zatímco na Slovensku přes 77 milionů eur. Většinu příjmů vytvořilo 5 největších společností.
Mezi největší české společnosti patří BOHEMIA INTERACTIVE a. s., SCS Software s. r. o., Wargaming Prague s. r. o., Beat Games s. r. o. a 2K Czech, s. r. o. Na Slovensku patří do top 5 podle tržeb společnosti PIXEL FEDERATION, s. r. o., TINYSOFT s. r. o., SuperScale s. r. o., Nine Rocks Games s. r. o. a INLOGIC SOFTWARE s. r. o.
Jedničkou v Česku je Bohemia Interactive
Tržby pěti největších studií našeho souseda jsou dlouhodobě vyšší než u pěti top studií na Slovensku. V roce 2021 byl rozdíl nejvýraznější. V té době studia v Česku utržila třikrát víc než na Slovensku. Nejúspěšnějším českým studiem bylo Beat Games, které v roce 2021 zaznamenalo tržby přes 95 milionů eur. Studio stojí za úspěšnou hrou pro virtuální realitu Beat Saber. V roce 2019 ho odkoupila společnost Facebook Technologies, LLC (nyní Meta Platforms Technologies, LLC) a začlenila ho do své divize Oculus Studio. Právě díky této hře mělo studio tak vysoké tržby. V roce 2022 podle výroční zprávy společnosti skončila distribuční smlouva, což znamená, že samotná společnost Beat Games už nevystupuje jako prodejce obsahu. To způsobilo pokles tržeb společnosti z rekordních 95 milionů eur na 17,6 milionu eur v roce 2022, což studio odsunulo na 4. příčku. Čistý zisk společnosti se výrazně nezměnil a v roce 2022 dosáhl více než 2 milionů eur.
Kromě let 2021 a 2020 je dlouhodobě jedničkou v Česku Bohemia Interactive, která v posledních 4 letech dosahovala tržeb přes 40 milionů eur, přičemž nejúspěšnějším rokem byl rok 2022 s tržbami 47 milionů eur. Od konce 90. let se společnost zaměřuje především na vývoj vojenských simulačních her pro počítače, přičemž vytváří také specializovaný software pro výcvik armád. Zajímavostí je, že menšinový podíl ve společnosti vlastní čínská společnost Tencent. Bohemia Interactive má zároveň dlouhodobě vysoký čistý zisk, který je na úrovni poloviny tržeb, a má tak druhou nejvyšší ziskovou marži mezi deseti analyzovanými společnostmi.
V Česku byla v roce 2022 lídrem trhu společnost SCS Software. Společnost dlouhodobě vytváří dopravní simulátory pro stolní počítače a její tržby se v posledních třech letech stabilně pohybují nad hranicí 30 milionů eur. Společnosti se daří být nákladově efektivní a její ziskové marže se dlouhodobě pohybují kolem 60 %, což z ní činí společnost s nejvyšší ziskovou marží mezi analyzovanými společnostmi.
Trojkou na trhu je studio Wargaming Prague, které ze 100 % vlastní zahraniční společnost WARGAMING GROUP LIMITED. Podle výroční zprávy poskytuje společnost mateřské společnosti služby v oblasti analýzy dat, jazykové lokalizace a vývoje her. Wargaming je známé především vývojem online her free-to-play, jako jsou World of Tanks a World of Warships. Česká pobočka, která byla založena v roce 2017, dosáhla v roce 2022 na tržby v hodnotě přes 24 milionů eur a zisk rovné 2 miliony eur, což představuje ziskovou marži přes 8 %.
Čistý zisk a zisková marže herních studií v Česku
BOHEMIA INTERACTIVE a. s. | SCS Software s. r. o. | Wargaming Prague s. r. o. | Beat Games s. r. o. | 2K Czech, s. r. o. | BOHEMIA INTERACTIVE a. s. | SCS Software s. r. o. | Wargaming Prague s. r. o. | Beat Games s. r. o. | 2K Czech, s. r. o. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 17 333 456 € | 12 169 460 € | 671 927 € | 75 215 780 € | 71 152 € | 42,6% | 53,5% | 5,8% | 230,1% | 1% |
2020 | 24 763 914 € | 17 977 044 € | 730 234 € | 2 293 170 € | -47 951 € | 55,1% | 57,5% | 4,2% | 3,9% | -0,5% |
2021 | 25 122 202 € | 21 652 559 € | 1 052 192 € | 2 864 832 € | 271 682 € | 55,1% | 60,3% | 5,8% | 3% | 1,7% |
2022 | 22 488 114 € | 19 819 409 € | 2 005 138 € | 2 092 273 € | 302 712 € | 47,8% | 59,7% | 8,2% | 11,8% | 2% |
Zdroj: Finstat.cz, červen 2024
Páté v žebříčku je herní studio 2K Czech, které v posledních dvou letech dosáhlo tržeb přes 15 milionů eur. Společnost se také věnuje vývoji především desktopových her. V roce 2007 studio – ještě pod původním názvem Illusion Softworks – koupila zahraniční společnost Take-Two Interactive a přejmenovala ho na současný název. V roce 2022 firma dosahovala čistého zisku na úrovni 300 tisíc eur, což představuje ziskovou marži přibližně 2 %.
Slovensko má kromě Pixel Federation malé hráče
Pixel Federation je na Slovensku dlouhodobě největší a také nejznámější společností v herním průmyslu. Společnost působí na trhu od roku 2007 a od počátku se zabývá vývojem mobilních, resp. webových her, přičemž většinou vytváří hry pro Facebook. Vrcholu dosáhla v letech 2020 a 2021, kdy jí ze 47/50 milionů tržeb zbylo více než 8 milionů čistého zisku. Zisková marže tak vzrostla na více než 16 %. Poslední dva roky se jí však nedaří. Zisk společnosti v roce 2022 klesl na 3,1 milionu eur a v roce 2023 na necelý milion eur.
Dvojkou na Slovensku je společnost Tinysoft z Trenčína, která se od roku 2010 zaměřuje na vývoj mobilních her, ale lepší finanční výsledky vykazuje až v posledních 4 letech. V roce 2022 dosáhla tržeb přes 11 milionů eur a čistého zisku ve výši téměř 5 milionů eur, což je mezi 5 největšími herními studii na Slovensku nejvyšší částka. Zisková marže společnosti tak dosáhla více než 42 %.
Trojkou na slovenském trhu je společnost SuperScale, která není typickým herním vývojářským studiem. Společnost se věnuje analytice a poradenství, které poskytuje samotným vývojářům, aby mohli co nejlépe umístit vyvíjené hry na trhu. SuperScale měla v roce 2022 tržby přes 4 miliony eur, ale její ztráta se prohloubila na 1,3 milionu eur. Přesto společnost v roce 2023 obdržela 5 milionů eur od investorů.
Zdroj: Finstat.cz, červen 2024
Čtyřkou slovenského herního trhu je pouhých 6 let existující firma Nine Rocks Games, která dosáhla v roce 2022 tržeb 3,4 milionu eur a zisku 408 tisíc eur, což představuje ziskovou marži bezmála 12 %. V roce 2023 své finanční výsledky ještě zlepšila a její zisk vzrostl o 18 tisíc eur. Společnost se věnuje vývoji her pro stolní počítače.
Čistý zisk a zisková marže herních studií na Slovensku
Společnost | PIXEL FEDERATION, s. r. o. | TINYSOFT s. r. o. | SuperScale s. r. o. | Nine Rocks Games s. r. o. | INLOGIC SOFTWARE s. r. o. | PIXEL FEDERATION, s. r. o. | TINYSOFT s. r. o. | SuperScale s. r. o. | Nine Rocks Games s. r. o. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2 351 872 € | 826 156 € | 93 076 € | - | 787 204 € | 7,4% | 29,4% | 3,6% | |
2020 | 8 285 219 € | 930 716 € | 113 630 € | 64 893 € | 601 138 € | 17,4% | 17,8% | 3,7% | 3,7% |
2021 | 8 293 699 € | 3 794 357 € | -254 627 € | 196 485 € | 743 971 € | 16,3% | 41,9% | -6,6% | 8% |
2022 | 3 165 772 € | 4 951 796 € | -1 301 613 € | 408 472 € | 584 450 € | 6,7% | 42,8% | -31,4% | 11,8% |
Zdroj: Finstat.cz, červen 2024
Poslední vývojářskou společností v pořadí je Inlogic Software, která se zaměřuje na vývoj mobilních her. Tržby společnosti v posledních 4 letech pomalu rostou a v roce 2022 dosáhly výše 3,2 milionu eur. Zároveň se jí daří držet nejvyšší ziskovou marži z top 5 slovenských společností, v roce 2022 to bylo skoro 18 %.
Převážně vysoká návratnost kapitálu s nízkým zadlužením
Specifickým rysem herních studií je, že jejich náklady tvoří především náklady na služby a osobní náklady. Důvodem je, že k vývoji her potřebujete především dovednosti zaměstnanců, zatímco náklady na prostory nebo hardware a software jsou spíše zanedbatelné. Zároveň je obtížné zjistit přesný počet zaměstnanců společností, protože programátoři často dodávají své služby pouze externě. Náklady na outsourcing budou zaúčtovány do položky služeb v rámci hospodářských nákladů, nikoliv do osobních nákladů. Z tohoto důvodu může být počet zaměstnanců příliš nízký, nebo dokonce nulový. Nejlepším příkladem takové společnosti je Tinysoft, která má nulové osobní náklady a nemá žádné zaměstnance.
Nejvíc zaměstnanců na Slovensku má Pixel Federation (283 v roce 2022), přičemž průměrné měsíční náklady na jednoho zaměstnance (superhrubá mzda) činí více než 3 700 eur. V Česku má nejvíc zaměstnanců Bohemia Interactive (265), přičemž průměrné měsíční náklady na jednoho zaměstnance v roce 2022 dosáhly necelých 4 000 eur. Ve všech společnostech byla v roce 2022 cena práce vyšší než 3,7 tisíc eur. V roce 2022 si nejvíc vydělali zaměstnanci společnosti Beat Games, a to přes 9 200 eur, je však třeba poznamenat, že podle účetní závěrky zaměstnávala jen 35 zaměstnanců.
Stav společností dobře odráží také ukazatel rentability vlastního kapitálu neboli vlastního jmění, který je vyjádřen poměrem čistého zisku k vlastnímu jmění společnosti. V odvětví došlo u většiny společností k viditelnému poklesu a zhoršení tohoto ukazatele. Návratnost kapitálu v kombinaci s finančními výsledky a zadlužeností (podíl závazků na celkovém majetku společnosti) napovídá, zda se společnosti musí z důvodu horší výkonnosti více zadlužovat.
Dlouhodobě nejlepších výsledků dosahuje společnost Bohemia Interactive, jejíž čistý zisk tvořil v roce 2022 více než 64 % vlastního kapitálu, i když tři roky předtím byl na úrovni více než 80 %. Bohemia Interactive má zároveň mezi českými herními studii třetí nejnižší zadluženost, v roce 2022 dosahovala jen 18 %.
V posledním roce měla vyšší návratnost pouze společnost Wargaming Prague, a to více než 86 %, přičemž v minulosti byla rentabilita vlastního kapitálu společnosti na úrovni 32–45 %. Důvodem zvýšení návratnosti bylo snížení vlastního jmění, protože mateřská společnost si vyplatila dividendu ve formě zisku z předchozích let. Zadluženost byla ve stejném roce na úrovni 46 %.
Rentabilita vlastního jmění herních studií v Česku a na Slovensku
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
PIXEL FEDERATION, s. r. o. | 26% | 67% | 40% | 19% |
TINYSOFT s. r. o. | 100% | 63% | 78% | 63% |
SuperScale s. r. o. | 46% | 36% | -416% | |
Nine Rocks Games s. r. o. | 0% | 63% | 40% | 45% |
INLOGIC SOFTWARE s. r. o. | 56% | 36% | 40% | 29% |
BOHEMIA INTERACTIVE a. s. | 85% | 89% | 86% | 64% |
SCS Software s. r. o. | 33% | 38% | 35% | 27% |
Wargaming Prague s. r. o. | 45% | 33% | 32% | 86% |
Beat Games s. r. o. | 127% | 4% | 4% | 3% |
2K Czech, s. r. o. | 1% | -1% | 4% | 5% |
Zdroj: Finstat.cz, červen 2024
Také společnost SCS Software vykazuje relativně vysokou návratnost vlastního kapitálu (přes 27 % v roce 2022), přičemž má dlouhodobě nejnižší zadluženost mezi top 5 českými společnostmi v rozmezí 1 až 4%.
Ostatní společnosti jsou na tom z hlediska návratnosti vlastního kapitálu hůř. Společnosti Beat Games a 2K Czech mají návratnost v jednotkách procent. Zadluženost společnosti Beat Games byla v roce 2022 nízká – jen 12 %, naopak v případě 2K Czech byla z českých firem nejvyšší, dosahovala více než 55 %.
Největší slovenské herní studio Pixel Federation zaznamenalo v roce 2022 nejnižší návratnost vlastního kapitálu za poslední 4 roky, a to 19 %. Důvodem byl propad čistého zisku. Navzdory horším výsledkům se společnosti zároveň snížila i celková zadluženost na 17 %.
V posledním sledovaném roce dosáhla nejvyšší rentability vlastního kapitálu trenčínská společnost Tinysoft (63 %), přičemž se meziročně snížila o 15 %.
Nejhůře ze slovenských společností je na tom SuperScale, která již v roce 2021 vykázala kvůli ztrátě zápornou návratnost vlastního kapitálu a o rok později se její vlastní kapitál propadl do záporných hodnot (proto v přiložené tabulce návratnost neuvádíme). Zároveň v posledních dvou letech společnosti rostla zadluženost, v roce 2022 dosáhla více než 100 %.
Zbývající dvě společnosti Nine Rocks Games a Inlogic Software vykázaly rentabilitu na úrovni 45 % a 29 % a zadluženost na úrovni 26 % a 16 %.
Zadluženost herních studií v Česku a na Slovensku
PIXEL FEDERATION, s. r. o. | TINYSOFT s. r. o. | SuperScale s. r. o. | Nine Rocks Games s. r. o. | INLOGIC SOFTWARE s. r. o. | BOHEMIA INTERACTIVE a. s. | SCS Software s. r. o. | Wargaming Prague s. r. o. | Beat Games s. r. o. | 2K Czech, s. r. o. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 51% | 27% | 67% | 0% | 16% | 42% | 2% | 72% | 32% | 41% |
2020 | 28% | 17% | 66% | 90% | 10% | 37% | 4% | 71% | 25% | 26% |
2021 | 21% | 19% | 95% | 54% | 12% | 30% | 4% | 41% | 40% | 20% |
2022 | 17% | 12% | 101% | 26% | 16% | 18% | 1% | 46% | 12% | 55% |
Zdroj: Finstat.cz, červen 2024