Největší maloobchodní řetězce v České republice

  • Publikováno 24. října 2024

Maloobchodní trh v Česku je bohatý a o přední příčky bojuje několik společností. Kromě známé anglo-německé čtyřky řetězců, kam patří Tesco, Billa, Kaufland a Lidl, působí na českém maloobchodním trhu i další řetězce, které mají silné slovo. Například řetězec Albert nebo Penny Market.

Do žebříčku top 10 maloobchodních prodejen, respektive řetězců jsme zahrnuli ty, které se zabývají především maloobchodním prodejem potravin. Do první desítky by se sice dostaly i společnosti jako Makro Cash & Carry nebo síť prodejen JIP, obě však kromě maloobchodního prodeje realizují i prodej velkoobchodní. Z tohoto důvodu jsme je do žebříčku nezařadili. Žebříček je sestavený na základě tržeb v roce 2022, protože novější údaje o všech maloobchodních prodejnách nejsou k dispozici. Většina společností v žebříčku ještě nezveřejnila své účetní závěrky za rok 2023.

Tržby top 10 maloobchodních společností v roce 2022

Spoločnosť 2020 2021 2022
1. LIDL ČESKÁ REPUBLIKA V.O.S. 73 153 089 000 Kč 76 464 497 000 Kč 84 358 646 000 Kč
2. Kaufland Česká republika v.o.s. 63 031 151 000 Kč 64 053 373 000 Kč 72 061 488 000 Kč
3. Albert Česká republika, s.r.o. 59 399 246 000 Kč 61 373 808 000 Kč 66 750 535 000 Kč
4. Penny Market s.r.o. 42 203 241 000 Kč 42 174 770 000 Kč 48 708 441 000 Kč
5. Tesco Stores ČR a.s. 41 798 000 000 Kč 42 081 000 000 Kč 45 690 000 000 Kč
6. BILLA, spol. s r. o. 31 864 373 000 Kč 31 347 815 000 Kč 33 702 277 000 Kč
7. Globus ČR, v.o.s. 23 422 095 000 Kč 24 430 289 000 Kč 24 937 299 000 Kč
8. VELKÁ PECKA s.r.o. 7 454 730 000 Kč 9 272 479 000 Kč 10 144 281 000 Kč
9. H R U Š K A , spol. s r.o. 8 422 257 000 Kč 8 151 925 000 Kč 7 777 722 000 Kč
10. NORMA, k.s., 2 560 466 000 Kč 2 534 245 000 Kč 2 723 247 000 Kč

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Německá Schwarz Gruppe je nejsilnějším hráčem na českém trhu

Největší společností z hlediska tržeb je LIDL ČESKÁ REPUBLIKA v.o.s., jehož tržby v roce 2022 přesáhly 84 miliard Kč. Dvojkou na trhu je Kaufland Česká republika v.o.s., který patří stejné mateřské společnosti Schwarz Gruppe. V roce 2022 dosáhl tržeb přes 72 miliard Kč. Z hlediska tržeb zaujímá na českém trhu třetí pozici společnost Albert Česká republika, s.r.o., která patří do portfolia nizozemské skupiny Ahold Delhaize. Albert měl v roce 2022 tržby přes 66 miliard Kč.

Tržby top 10 maloobchodních společností v roce 2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Celkové tržby top 10 maloobchodních společností v posledních třech letech rostou, a to z 353 miliard Kč v roce 2020 na 396 miliard Kč v roce 2022. Nejvyšší meziroční nárůst byl mezi lety 2021 a 2022, a to o více než 9 %.

Tržby top 10 maloobchodních společností

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Zajímavé je, že podíl Lidlu a Kauflandu na tržbách deseti největších řetězců v České republice se za poslední čtyři roky zvýšil. Lidl zvýšil svůj podíl z 19,4 % na 21,3 % a Kaufland vzrostl o 0,2 p. b. na 18,2 %.

Naopak podíl společnosti Tesco Stores ČR a.s. klesl, a to z 13,1 % v roce 2019 na 11,5 % v roce 2022, podobně jako společnosti BILLA, spol. s r. o. z 9,1 % na 8,5 %. Billa a Penny Market s.r.o. jsou součástí německé skupiny REWE.

Tržby top 10 maloobchodních společností v letech 2020–2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2023

Zajímavým ukazatelem v případě prodejců potravin či jiného sortimentu je tzv. obchodní marže, která vypovídá o marži, s jakou firmy prodávají nakoupené zboží. Do jisté míry závisí také na „prémiovosti“ zboží a sortimentu. Dlouhodobě se ale obchodní marže navzdory inflaci výrazněji nemění a pohybuje se u jednotlivých řetězců v rozsahu 20–30 %.

Tři roky ji měla nejvyšší společností VELKÁ PECKA s.r.o., která v České republice provozuje online supermarket s doručením pod názvem Rohlík. Jelikož se jedná o méně konkurenční trh než je prodej v kamenných obchodech, je obchodní marže mírně vyšší. V roce 2021 byla obchodní marže společnosti 32,8 %. Vzhledem k nečitelnosti účetní závěrky za rok 2022 neuvádíme jiné finanční výsledky společnosti než tržby.

Naopak společnosti H R U Š K A , spol. s r.o. a Penny Market s.r.o. dlouhodobě prodávají zboží s nejnižší marží. Obchodní marže těchto společností je dlouhodobě kolem 20 %.

Obchodní marže 10 největších maloobchodních společností v letech 2020–2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Většinu celkového čistého zisku společností tvoří společnosti ze Schwarz Gruppe, a to 65 % v roce 2022. Kdybychom počítali i s trojkou na trhu Albertem, tak by byl podíl této trojky přes 80 %. Celkový čistý zisk v roce 2022 meziročně vzrostl na 13,2 miliardy Kč, nedosáhl však hodnoty z roku 2020, kdy řetězce dosáhly celkového zisku 13,3 miliardy Kč.

V posledních třech letech byly všechny společnosti vždy v plusu. Jedinou výjimkou je český Rohlík, tedy společnost VELKÁ PECKA, která byla naposledy v zisku v roce 2019. V roce 2021 dokonce dosáhla ztráty více než 242 milionů Kč.

Čistý zisk top 10 maloobchodních společností

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Vzhledem k velikosti tržeb má nejnižší zisky (ziskovou marži) britské Tesco, které mělo v roce 2022 ziskovou marži pouhých 0,2 %, zatímco rok předtím dosahovala výše těsně pod 2 %. Výsledek hospodaření společnosti Tesco významně ovlivnil nárůst Opravných položek k dlouhodobému nehmotnému a hmotnému majetku a nárůst nákladů na spotřebu materiálu a energie.

Naopak nejvyšší ziskovou marži na trhu má menší řetězec NORMA, k.s. (6,2 %) a následně německá dvojka Lidl a Kaufland, které měly ziskovou marži v roce 2022 6,1 % resp. 4,7 %.

Zisková marže 10 největších společností se v posledních třech letech mírně snížila. Zatímco v roce 2020 dosahovala hodnoty 3,8 %, v roce 2022 už to bylo pouze 3,3 %. Společnostem tak na 100 Kč tržeb zůstalo jen něco málo přes 3 Kč čistého zisku.

Zisková marže top 10 maloobchodních společností v letech 2020–2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Nejvyšší náklady na zaměstnance má nejmenší NORMA

Nejvíce zaměstnanců z deseti největších řetězců zaměstnávají Kaufland, Albert a Lidl. V případě společností Kaufland a Albert se počet zaměstnanců dlouhodobě pohybuje kolem 10 až 11 tisíc. V případě společnosti Lidl je patrný nárůst počtu poboček a s tím související růst počtu zaměstnanců. Zatímco v roce 2020 zaměstnával německý řetězec 8 322 lidí, o tři roky později to bylo 9 517 lidí.

Počet zaměstnanců 10 největších maloobchodních společností v letech 2020–2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Nejvyšší náklady na zaměstnance má menší síť prodejen NORMA, jejíž průměrné náklady na zaměstnance v roce 2022 činily 56 541 Kč. Za Normou následuje Lidl, jehož průměrné náklady na jednoho zaměstnance činí 55 862 Kč. Třetí v žebříčku je britské Tesco, jehož zaměstnanec v roce 2022 stál v průměru 55 tisíc korun.

V předchozích letech měla nejvyšší náklady na zaměstnance VELKÁ PECKA s.r.o., ale nejsme si jisti správností údajů, protože se v jednotlivých výročních zprávách výrazně liší. Z tohoto důvodu je neuvádíme.

Průměrné náklady na zaměstnance 10 největších maloobchodních společností v letech 2020–2022

Zdroj: Finstat.cz, říjen 2024

Nastavení soukromí

FinStat.cz používá cookies k přizpůsobení obsahu, poskytování funkcí a ke statistickým účelům. Klepnutím na tlačítko Akceptovat nám udělíte souhlas se zpracováním cookies pro všechny tyto účely. Chcete-li udělit souhlas pouze pro některé z nich, klepněte na tlačítko Přizpůsobit.

Více informací o používání cookies a zpracování osobních údajů naleznete v Politice cookies. Také berete na vědomí, že: zobrazit více...

Společnost FinStat s. r. o. jako provozovatel webového portálu FinStat.sk získává a dále zpracovává osobní údaje fyzických osob z oficiálních státních registrů. Při používání webového portálu bude docházet ke zpracování osobních údajů i ze strany uživatele. Zpracovávání osobních údajů podléhá legislativním omezením uvedeným v zákoně č.j. 18/2018 Sb. o ochraně osobních údajů a v Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob při zpracovávání osobních údajů i o volném pohybu takových údajů, kterým se zrušuje směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně údajů). Při používání webového portálu vystupujete v pozici samostatného provozovatele při zpracování osobních údajů podle uvedené legislativy, a proto jste povinen samostatně a nezávisle na společnosti FinStat. r. o. zajistit ochranu zpracovávaných osobních údajů a splnit všechny legislativní podmínky a povinnosti spojené se zpracováním osobních údajů.

FinStat.sk používa cookies na prispôsobenie obsahu, poskytovanie funkcií a na štatistické účely. Kliknutím na tlačidlo Prijať všetko nám udelíte súhlas so spracovaním cookies na všetky tieto účely. Výberom a kliknutím tlačidla Potvrdiť výber nám dávate súhlas na spracovanie vami vybraných cookies:

Nezbytné soubory cookie napomáhají použitelnosti webu tím, že umožňují základní funkce, například. navigaci na stránce. Bez těchto souborů cookie by web nefungoval správně.

Štatistické súbory cookie pomáhajú vlastníkom webových lokalít porozumieť, ako návštevníci používajú tieto webové lokality tým, že zhromažďujú anonymizované informácie a reportujú ich.

Více informací o používání cookies a zpracování osobních údajů naleznete v Politice cookies. Také berete na vědomí, že: zobrazit více...

Společnost FinStat s. r. o. jako provozovatel webového portálu FinStat.sk získává a dále zpracovává osobní údaje fyzických osob z oficiálních státních registrů. Při používání webového portálu bude docházet ke zpracování osobních údajů i ze strany uživatele. Zpracovávání osobních údajů podléhá legislativním omezením uvedeným v zákoně č.j. 18/2018 Sb. o ochraně osobních údajů a v Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob při zpracovávání osobních údajů i o volném pohybu takových údajů, kterým se zrušuje směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně údajů). Při používání webového portálu vystupujete v pozici samostatného provozovatele při zpracování osobních údajů podle uvedené legislativy, a proto jste povinen samostatně a nezávisle na společnosti FinStat. r. o. zajistit ochranu zpracovávaných osobních údajů a splnit všechny legislativní podmínky a povinnosti spojené se zpracováním osobních údajů.